En introduktion till appbaserade kösystem
Appbaserade kösystem som Q-channel kan innebära en bättre kundupplevelse och högre effektivitet. I tider där få gärna står och trängs vid en maskin för traditionella kölappar, kan det lämpa sig än bättre. Appen ger funktioner – till exempel påminnelser – som vanliga kölappar inte kan. Dessutom innebär det mindre förbrukning av papper och bläck, vilket i sin tur är vänligt mot miljön.
Hur fungerar det?
Hur appbaserade kösystem fungerar i detalj varierar mellan olika leverantörer. En aktör med bas i Mellansverige. Så här presenterar de sin tjänst:
- Du laddar ned en gratis app till din smartphone och tar en digital kölapp.
- Du presenteras med olika kategorier och kan välja vilken kö du vill ställa dig i – till exempel “Post”, “Kassa” eller “Service”.
- I appen ser du sedan din köplats i de olika köerna, och dessutom uppskattad väntetid.
- För den som driver en verksamhet finns en egen app som gör det enkelt att hantera köerna. Du väljer din betjäningsplats och klickar fram kunderna med en knapp. Tydlig översikt ges över kölängd och väntetider, och det går att få notiser i realtid vid händelser i kösystemet.
- Den som driver en verksamhet får tillgång till statistik som kan användas för att utveckla och effektivisera företaget.
Fördelar med ett digitalt kösystem
Ett par av fördelarna nämndes under rubriken ovan. Här benar vi ut dem:
- Nöjda kunder. För kunderna blir handlat mer bekvämt. De kan ta en nummerlapp på vägen och sedan göra annat medan de väntar. Mer effektivt, helt enkelt. Även om väntetiden är densamma, så kan den upplevas som betydligt kortare.
- Med statistiken som grund finns goda möjligheter att effektivisera verksamheten. Det blir lättare att bemanna rätt betjäningsplats vid rätt tidpunkt.
- Lösningen kan enkelt skalas allteftersom företagets kundflöde förändras.
Vilka utmaningar finns?
Även om det finns många fördelar med ett appbaserat kösystem, kan det finnas en del utmaningar. Ett exempel kan vara om kundernas mobiler får slut på batteri, eller om man inte har med sig mobilen när man handlar. I sådana fall bör givetvis lämpliga alternativ tillhandahållas. För nya kunder som inte har appen sedan tidigare, och behöver ladda ned den på plats, krävs internet. Om det inte finns ett bra wi-fi i butiken, behöver kunden ha ett antal MB kvar i sin surfplan.
Jag gillar..
Filosofi och tankar som springer sig bort, att skriva om det som händer runt omkring mig. Gärna spana på folk på gatan. Läsandes en bok.
Vem är jag?
Jag är Ulrika, en glad spontan tjej som gillar att skriva och filosofera om allt som händer på denna snurrande jord.