Outsourcad callcenter kan hjälpa till med
Ett callcenter har i uppdrag att genomföra samtal med kunder, leverantörer och samarbetspartners för att exempelvis boka in möten eller sälja produkter. Att använda outsourcad callcenter innebär därmed att denna tjänst läggs ut på entreprenad. Därmed kan företagen få hjälp med en rad olika tjänster som kan skötas via telefon.
Utgående samtal
Exempel: En optiker väljer outsourcad callcenter som får i uppdrag att ringa upp alla gamla kunder ca 2 år efter att de köpt glasögon. Detta för att boka in ny tid för synundersökning. Detta brukar vara uppskattat av kunderna då allt för många väntar för länge med att köpa nya glasögon. Det är relativt enkla tjänster som inte innebär spetskompetens inom optikerns verksamhet.
Chat via hemsidan
Exempel: En E-handel vill ge sina kunder kundsupport dygnet runt. Samtidigt inser de att ytterst få kommer att höra av sig sent på kvällarna och nätterna. I detta fall är ett bra alternativ. Utöver att hantera kundärenden via telefon är det nämligen vanligt att de även hanterar ärenden via chat eller social media.
Prenumerationsärenden
Exempel: En lokal tidning väljer outsourcad callcenter för deras prenumerationsärenden. Det betyder att kunderna ringer ett specifikt nummer vid frågor kring abonnemang, uppsägning eller förlängning. Även här är det alltså ett relativt smalt område av frågor som kan komma upp.
Kundtjänst
Exempel: En E-butik väljer att lägga ut hela sin support på outsourcad callcenter. För att detta ska vara möjligt genomför de först en utbildning med den personal som kommer ta hand om företagets kunder. Personalen på detta callcenter får sedan löpande utbildning för att hela tiden vara uppdaterad på produkter, tjänster, avtal osv. Det vanligaste är däremot att företag väljer att enbart lägga ut delar av sin kundtjänst till ett callcenter. De behåller då själv kontroll över kundtjänsten men tar in hjälp när detta behövs.
- Istället för extrapersonal vid hög orderingång
- För att erbjuda kundsupport på kvällar och helger
- För att kunna erbjuda chat eller annan interaktion
Språkkunskap via outsourcad callcenter
En spetskompetens som kan nås via dessa callcenter är språkkunskaper. Önskar ett företag exempelvis kunna erbjuda kundsupport på tyska, spanska eller franska kan callcenter anlitas som har dessa språkkunskaper. Genom att kunna möta kundernas på deras hemspråk skapas en konkurrensfördel och möjlighet för fler att handla från butiken.
Jag gillar..
Filosofi och tankar som springer sig bort, att skriva om det som händer runt omkring mig. Gärna spana på folk på gatan. Läsandes en bok.
Vem är jag?
Jag är Ulrika, en glad spontan tjej som gillar att skriva och filosofera om allt som händer på denna snurrande jord.